پایگاه خبری تحلیلی استان مرکزی

News Central Province
طبقه بندی موضوعی

نقش واقعی شورای کلان شهر اراک چیست؟

پنجشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۱:۴۰ ب.ظ

خداوند درآیه 159 سوره آل عمران به رسولش می فرماید:«و شاوِرهُم فِی الأمرِ فَإذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی اللَّهِ
ای پیامبر! در کارها با ایشان مشورت کن ، و آن‏گاه که تصمیم گرفتی بر خدا توکّل کن.»
مشورت و مشاوره کردن نکته ای است که خداوند به پیامبر عظیم الشان اسلام که برترین مخلوقات است و به سرچشمه وحی نیز متصل بودند توصیه اکید نموده است ،بنابراین در می یابیم که مشورت در همه امور نیاز تمامی انسان ها از جمله ما است.
9 اردیبهشت 78 روز آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور است و در تقویم رسمی مان این روز را با نام روز شورا ها نامگذاری کرده اند تا یادمان نرود که انقلاب بدون داشتن پشتوانه عظیم مردمی و بدون حضور و مشارکت گسترده مردم محقق نمی شد و تداوم آن نیز با حضور مردم امکانپذیر است.
به گونه ای که امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران 9 اردیبهشت 58 ،طی فرمانی به شورای انقلاب، توصیه کردند که آیین‏نامه تدوین شوراها را تنظیم کند تا اصلِ حضور و مشارکت مردم تامین شود.
انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پس از پایان جنگ و ایجاد ثبات در شرایط کشور، جهت تحقق آرمان‏های والای حضرت امام(ره) در تمام نقاط کشور باحضور گسترده مردم و با شرکت بیش از ۲۴ میلیون نفر در هفتم اسفندماه سال ۱۳۷۷ برگزار شد.
این شوراها در سالروز صدور فرمان امام خمینی(ره) به شورای انقلاب، همزمان با بیستمین بهار انقلاب اسلامی، در نهم اردیبهشت سال ۱۳۷۸، با پیام مقام معظم رهبری، آغاز به کار نمودند.
با توجه به این که حضور عموم مردم کشور با جمعیت چند ده میلیونی در مراکز تصمیم گیری امکانپذیر نیست لذا مرد برای خود در مراکز تصمیم گیری نمایندگانی را انتخاب کرده و از آن ها خواستار پی گیری مسائل،مشکلات و امورات خود می شوند.
بررسی و شناخت کمبودها نیازها و نارسایی های اجتماعی ، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی ، اقتصادی‌و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینه ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسؤل ذیربط یکی از وظایفی است که برای شوراهای شهر و روستا در قانون بیان شده است.
همچنین برنامه ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی ، اقتصادی،عمرانی، فرهنگی، آموزشی، ‌و سایر امور با موافقت دستگاه های ذیربط نیز از دیگر وظایف شورا ها است.
شورای شهر می بایست در خصوص تصویب بودجه سالیانه شهرداری،تصویب متمم بودجه شهرداری،نظارت بر اجرای قوانین در شهرداری و بودجه ای که برای آن مصوب کرده اند اقدام نموده و در رابطه به آن چه در شهرداری می گذرد تحقیق و تفحص نماید.
شورای شهراراک 500 هزار نفری که با ملحق شدن دو شهر کرهرود و سنجان به عنوان هشتمین کلانشهر کشور شناخته می شود ،در گذشته با 9 نفر عضو واکنون با 15 عضو در حال فعالیت است.


شهر اراک از نظر جمعیتی چهاردهمین شهر کشور محسوب می شود اکنون کلان شهر شده تا با استفاده از اعتباراتی که در قانون تجمیع عوارض در کلان شهرها تعریف شده به توسعه بیشتری برسد.


دانستن این مطلب خالی از لطف نیست که تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، شیراز، اهواز و قم، طبق نتایج سرشماری سال 1390 به ترتیب پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران و دارای جمعیت بالای یک میلیون نفر هستند و در رده‌های بعدی جمعیتی به ترتیب کرمانشاه، ارومیه، رشت، زاهدان، کرمان و اراک قرار دارند. اما در حال حاضر تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، شیراز، اهواز، اراک و رشت کلان شهر محسوب می‌شوند.
حالا که اراک کلان شهر شده و شورای شهرش 15 عضو دارد سطح توقع و خواسته های مردمش هم تغییر کرده و خواهان توسعه و پیشرفت شهرشان به سمتی هستند که حداقل ظاهر شهرشان در حد یک کلان شهر باشد.آیا توقع بی جایی است؟نظر شما چیست؟

  • newscp

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی